Din krop tips

DIN KROP

- Er at betragte som en fascinerende maskine med en masse knapper/tandhjul du kan justere på, som påvirker kroppen forskellige steder. Kroppen består jo både af muskler, knogler, bindevæv/fascier, ligamenter, hud, organer samt blod incl. en masse celler, som er afhængig af og påvirker hinanden. Hvis der er ubalance et sted påvirker det også andre steder i kroppen.


Hvilke knapper kan du selv justere på?

Det gode er, at en del af knapperne har du selv mulighed for at skrue på og dermed selv gøre en forskel for dig.

  • Husker du f.eks. at drikke nok vand hver dag (gerne op til 2 liter)?
  • Får du bevæget dig fysisk hver dag? Blot en lille gåtur i den friske luft gør en forskel både fysisk og mentalt + tilfører gratis D-vitaminer!
  • Hvis du f.eks. sidder på kontor hele dagen, får du så rejst dig op en gang i mellem og får rørt dig lidt - og evt. lavet enkelte simple strækøvelser for nakke/skulder? Arbejder du meget foran computer, så husk at sæt skærmen i en højde så du ikke belaster nakke/skulder mere end højest nødvendigt.
  • Får du spist sundt, fiberrigt og varieret og dermed forsynet "motoren" og fordøjelsen med brændstof?
  • Husker du de dybe vejrtrækninger "ned i maven", som er med til at afspænde din krop dvs. at få din krop i "det parasympastiske nervesytem/afslapningssystem"? Det har stor betydning på bl.a. din fordøjelse og hvis du har en stresset krop! Den gode dybe vejrtrækning har også betydning for udskillelse af affalsstoffer og et godt kredsløb. Benyt gerne lejligheden flere gange i løbet af dagen til at øve vejrtrækningen f.eks. når du sidder og slapper af/læser bøger, på kontoret, når du henter kaffe, kører bil/bus, strikker men også oplagt når du går i seng/inden du står op.

Hvad kan jeg hjælpe dig med?

Jeg kan med mine manuelle behandlinger supplere med at hjælpe med bedre balance i kroppen. Om det gælder behandlinger i zoner for det endokrine/hormonsystem, immunsystemet, smerter/spændinger i kroppen, fordøjelsen eller skabe ro i dit nervesystem. Med KST arbejder jeg lokalt på kroppen med små nænsomme tryk og træk fra Korsben/bækken til og omkring nakken/kraniet. Jeg har desuden mulighed for, at inddrage teknikker fra nerverefleksologien, hvor jeg også trykker lokalt på triggerpunkter f.eks. omkring hofte/bækken. 

TIPS TIL DIG

Holdning når du går


....et lille nemt tip - med stor betydning.


Nakke og rygproblemer

Din holdning når du sidder


Husk at tænke på din holdning når du sidder med digitale enheder! Se herover hvor mange kilo din nakke belastes med ved de 4 holdninger herover.

Tips til at huske væske

HUSK væske:


Har du svært ved at huske at få drukket nok vand?


Nok tilført væske i kroppen er med til at udskille affaldsstoffer, hjælper din fordøjelse på vej og kan f.eks. mindske risikoen for hovedpine og svimmelhed.

Tip: Kom min. 3 elastikker på din drikkedunk. For hver gang du har tømt en flaske og fyldt op igen må du fjerne en elastik. Når du går i seng, skal alle elastikker gerne være fjernet.

Massér med bold under fødderne:


Stå op med vægten på den ene fod, træd på massagebolden og rul langsomt med bolden under foden i mindst 2 min. på hver fod. Mærk bagefter hvordan det øger blodcirkulationen i fødder og underben samt bløder op i muskler og fascier/bindevæv. Mærker du særligt ømme punkter kan det være fordi det har effekt som zoneterapi og dermed påvirker udfordrede zoner, som forplanter sig videre op i kroppen. 

Eksperimentér dig frem med hvilken størrelse og hårdhed af bold du synes er bedst.